Baanpraat: Trade Marketeer Patisserie

 

Welkom in de snelle wereld van vers!

Hans Braber (46) werkt al jaren als Category, Shopper en Trade Marketeer. Van alles heeft hij gedaan, maar zijn hart ligt bij FMCG en dan vooral food. Want daar is de omloopsnelheid hoog, gaan ontwikkelingen snel en kan een advies of een nieuw product snel en groot effect hebben. “Bij Goedhart Patisserie zit je natuurlijk vol in de wereld van vers en help je mee aan het ontwikkelen van het juiste (en lekkerste) gebak,” vertelt de goedlachse marketeer. Daarom geniet hij van zijn baan als Category & Trade Marketeer bij Patisserie.

Producten en kopers bij elkaar brengen

“De Trade Marketeer probeert het maximale uit de categorie te halen voor de klant en natuurlijk ook voor Bakker Goedhart. Dat kan door meer mensen vaker, meer of duurder te laten kopen,” vertelt Hans Braber. “In het vinden van de knoppen waaraan je kunt draaien, het bepalen met welke segmenten, producten en bij welke retailers en shoppers je groei kunt realiseren: daarin kun je als Trade Marketeer goud waard zijn,” vervolgt hij. “Je kijkt wat er in de markt gebeurt, duikt in de data en signaleert trends en kansen. Je vertaalt dat naar ontwikkelrichtingen, die je vervolgens aan klanten presenteert, maar ook intern deelt.”

Boven op de markt

Een belangrijke rol binnen Bakker Goedhart, die steeds belangrijker wordt. “Wij willen en moeten boven op de markt zitten, klanten verrassen met inzichten en ideeën en hun category managers verder helpen.” De Trade Marketeer presenteert en duidt wat er in de markt gebeurt, zodat we de kansen kunnen pakken. Dat betekent nú nadenken over de impact van de veranderende consument en wereld en dat doorvertalen naar categorie-kansen en feitelijke producten.

Trends ontdekken

Wat er nu speelt? Daar heeft Hans wel een antwoord op: “Een van de belangrijkste trends is de groei van de gemaksgeneratie, in 2030 vormen zij 50% van de bevolking. Welke rol speelt gebak in hun leven en bij welke momenten? En hoe kunnen we daar de juiste producten op ontwikkelen? Dat zijn kernvragen voor de komende periode. Naast trends als betaalbaarheid, downsizing en duurzaamheid en ambacht.”

Speuren in de data en in de winkel

“Je krijgt ook vragen die speurwerk vergen,” zegt Hans. “Je moet uitzoeken waarom iets stijgt of daalt en waar en wat dan en achterhalen waarom shoppers bepaalde keuzes maken. Soms is het zo simpel als een super succesvolle promotie of een consumentenprijs die door een psychologische grens gaat.” Dat puzzelen, daar houdt hij van. En dat moet ook in deze functie. “Je moet zien wat er speelt en dit door kunnen vertalen naar kansen. Je moet dus voeling met de markt hebben en nieuwe trends zoeken. Of dat nou in onderzoek of rapporten is, of op beurzen en in winkels.”

Werken als Category & Trade Marketeer bij Bakker Goedhart

Hans moet als interimmer binnenkort écht naar een andere plek. En dat betekent een kans voor jou! Als Trade Marketeer bij Bakker Goedhart kun je het verschil maken. Het is de ambitie om de categorie visie en groeidrivers verder te ontwikkelen. Bakker Goedhart wil pro-actief kansen pakken en voorstellen bij de klant. Als Trade Marketeer krijg je de ruimte om hier volledig je stempel op te drukken en de organisatie kansen te laten zien. Daarvoor moet je wel wat in huis hebben. “Vooral gevoel voor de retailomgeving,” zegt Hans Braber. “En je moet goed kunnen analyseren en communiceren. Je moet het leuk vinden om een goed onderbouwd verhaal en concreet plan te pitchen.”

Maar je krijgt ook veel terug. “Patisserie is heel leuk. En Bakker Goedhart ook. Je werkt in een dynamische omgeving, met de lekkerste gebakjes om je heen. Je krijgt veel ruimte en verantwoordelijkheid om jouw expertise, analyses en adviezen te ontwikkelen en uit te rollen. Daarbij kun je echt verschil maken in de koers. Je werkt samen met sales en product management, waarbij jij de kansen ziet en deelt en zij dit doorvertalen naar een product of introductie bij de klant. Ook spreek je regelmatig met de klant.” Echt teamwork dus, waarbij jouw vakkennis onmisbaar is: “Jij moet de inzichten en onderbouwing hebben. Jij moet weten hoe Nielsen werkt. En vanuit een consumenten-perspectief het verhaal achter die cijfers weten te vertellen in de eigen organisatie en bij de klant.”

Houd je van retail, food en Limburg en wil je (part time) verder bouwen op de basis van Hans? Bekijk de vacature voor Category & Trade Marketeer.

Bekijk hier de vacature >

Over Koninklijke Goedhart Panningen

In iedere Albert Heijn-winkel even checken hoe de tompoucen erbij liggen. Het is een tik die Sjaak Janssen, Frans van Kaam en Har Hilkens van bakkerij Panningen alle drie hebben. ‘En als er dan eentje op z’n zij ligt, leggen we die gewoon weer recht’, lachen ze eenstemmig. ‘Dat kúnnen we gewoon niet laten ’Misschien komt het doordat ze er, net als een heleboel andere collega’s, allemaal al zo lang met plezier bij ons werken, oppert Janssen (59), die zelf ruim veertig jaar geleden bij de bakkerij begon. ‘Het heeft alles te maken met de liefde voor het vak.’ Als magazijnmedewerker krijgt Janssen dagelijks alle verse grondstoffen, ingrediënten en taartdecoraties binnen. ‘Ik sta dus helemaal aan het begin van al onze producten. Bijna ieder taartje in de winkel is door mijn handen gegaan en daardoor voel ik me er ook echt verantwoordelijk voor.’

Bekijk hier de vacatures van patisserie >